Wymiary | Format użytku | Format użytku 210mm x 297mm lub 148mm x 210mm | Format projektu | Jest to rozmiar (w milimetrach) przygotowywanego pliku (użytek wraz ze spadem). - (format książki wraz ze spadem)
Wszystkie strony zarówno wnętrza jak i okładki należy przygotować łącznie w jednym pliku w formacie pojedynczej strony w odpowiedniej kolejności.
UWAGA!
Nawet jeśli twoja praca nie posiada tła wyprowadzonego na spad, format projektu musi być zachowany. Dlatego format projektu należy ograniczyć prostokątem na najniższej warstwie, bez konturu (outline) i wypełnienia, lub (w przypadku pliku rastrowego) odpowiednio wykadrować projekt tak aby miał on odpowiednie wymiary.
Należy przyjąć format powiększony o 2 mm z każdej strony względem docelowego formatu książki. | Marginesy | Teksty i grafika nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 5 mm od krawędzi strony, za wyjątkiem obiektów, które mają być drukowane do krawędzi ("na spad").
Ze względów praktycznych (łatwe otwieranie i czytanie książki) zalecamy wyśrodkowanie tekstu na stronie i zastosowanie marginesów np. 2,5 cm. W przypadku projektowania nierównych marginesów lewych i prawych należy pamiętać o odbiciu lustrzanym dla stron parzystych |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
Tam gdzie to możliwe zalecamy używać profilu ICC ISO Coated v.2_300, który ogranicza składowe do 300% zamiast ISO Coated v.2, w którym składowe mogą dochodzić do 330%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 60%C 55%M 50%Y 100%K . W druku cyfrowym należy zastosować składowe 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | Druk offsetowy: Należy budować szarą aplę z wykorzystaniem wszystkich składowych CMYK. Wartości: C:50% M:40% Y:40% K:22% Druk cyfrowy: W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie moga znajdować się w odleglości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z ww. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku. Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację.
Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Przygotowanie do uszlachetniania lakierem selektywnym UV i wypukłym 3D | Jak przygotować plik do wykonania lakieru selektywnego UV i/lub selektywnego wypukłego 3D | Należy przygotować dodatkową/e stronę/y (ostatnie) w pliku oraz nanieść na niej obszary lakierowane w jednym kolorze (K 100%). Obraz do lakierowania wybiórczego nie może zawierać odcieni szarości. Nawet nieznaczne, jasne szarości są automatycznie konwertowane na czarny i będą zalakierowane.
Elementy lakierowane selektywnie powinny spełniać pewne wymagania:
- nie należy projektować linii cieńszych niż 0,4mm;
- odstęp między elementami nie mniejszy niż (0,5mm);
- wielkość tekstu nie mniejsza niż 14pkt;
Istnieje możliwość przesunięcia względem druku o 0,3mm.
Lakier selektywny wypukły 3D
- Grubość lakieru 25-35 mikronów (wyraźnie wyczuwalny pod palcem).
- Nie zalecamy lakierowania do spadu ze względu na możliwość kruszenia przy cięciu. Pliki z przygotowaną maską do spadu dla lakieru 3d zostaną dopuszczone do realizacji i wykonane na odpowiedzialność zleceniodawcy.
- W przypadku uszlachetniania elementów wydruku lakierem wypukłym 3D istnieje możliwość lakierowania tylko jednej strony.
- W przypadku dwustronnych użytków uszlachetniana lakierem wypukłym 3D jest wyłącznie strona pierwsza (awers). W tej sytuacji należy przygotować 3-stronicowy plik. Kolejnosć stron w pliku: awers/rewers/maska do awersu.
- Nie należy umieszczać lakieru w miejscach bigowania.
Lakier selektywny UV
- Grubość lakieru 10-15 mikronów
- Nie zalecamy lakierowania selektywnego UV do spadu, jak również na bigach, ze względu na pękanie lakieru.
Zalecenie to nie dotyczy drobnych elementów/wzorów, przy których pęknięcia lakieru są słabo widoczne.
- W przypadku uszlachetniania elementów wydruku lakierem UV, istnieje możliwość lakierowania dwustronnego. W tej sytuacji należy przygotować 4-stronicowy plik awers/rewers druk (strony 1 i 2 w pliku), awers/rewers maska (strony 3 i 4 w pliku)
- Nie należy umieszczać lakieru w miejscach bigowania
UWAGA! Zabrania się projektowania na rewersie lakierowanych elementów pokrywających się z elementami lakieru na awersie, gdyż :
- mogą one zostać odciśnięte na tych elementach,
- powodują sklejanie się użytków ,
- uniemożliwiają stosowanie pod gilotyną i wywołują duże odchyłki cięcia.
UWAGA! Efekt lakieru selektywnego oraz Liquid Metalic najładniej wychodzi na drobnych elementach, liniach, których szerokość nie przekracza 4 mm . W przypadku elementów o powierzchni 5x5mm i większej, mogą częściej występować nierówności w kryciu, co z pewnością może mieć znaczenie w jakościowym odbiorze końcowego produktu.
Uwaga! W przypadku wysokonakładowych zleceń lub, gdy powierzchnia lakierowana danego zlecenia przekroczy 15% powierzchni użytku, termin realizacji zlecenia może zostać wydłużony do 5 dni roboczych.
Uwaga! Nazwy plików powinny jednoznacznie wskazywać na ich przeznaczenie (maska, awers/rewers). |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" PRN, PDF
Nie przyjmujemy prac w formatach innych niż powyższe.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Uwagi: |
- W plik muszą być dołączone użyte w projekcie czcionki. Ewentualnie przed zapisem do pliku tekst należy zamienić na krzywe, jednak należy się wówczas spodziewać nieznacznego pogrubienia czcionki.
- Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
- Plik postscriptowy musi być wypuszczony jako „kompozyt".
- Jeśli książka jest zapisywana w częściach, poszczególne pliki należy ponumerować narastająco (np. 01.pdf, 02.pdf, 10.pdf). a następnie spakować ZIP-em do jednego pliku.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy.
|
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw.
Programy biurowe, a zwłaszcza Word, automatycznie formatują stronę pod właściwości domyślnej drukarki systemowej. Wybierając do druku inną drukarkę Word przeformatowuje stronę, co najczęściej jest powodem „rozsypania się” tekstu, tabel i zmian w podziale stron. Aby tego uniknąć przed formatowaniem książki składanej w Wordzie trzeba ustawić jako domyślną drukarkę systemową sterownik naszej drukarni (na ten sterownik książka będzie zapisywana do pliku postscriptowego) oraz ustawić we właściwościach tej drukarki docelowy format papieru.
W przypadku druku broszur szytych zeszytowo należy pamiętać, że zeszyt składa się z minimum 4 stron druku lub wielokrotności 4. Jeżeli liczba stron broszury nie jest podzielna przez 4 na końcu dodawane są wakaty tak by uzyskać liczbę stron podzielną przez 4. |
|
|
|
|
|