Wymiary | Format użytku | Stojaki A3+: 310mm x 475mm Stojaki A4+: 215mm x 310mm
| Format projektu | Stojaki A3+: 316mm x 481mm Stojaki A4+: 221mm x 316mm UWAGA! Od orientacji przesłanego pliku zależy, czy stojaki będą zmontowane jako poziome lub pionowe. | Spad | Tło pracy oraz wszystkie obiekty przylegające do krawędzi użytku należy wyprowadzić na spad poza krawędź użytku. Przy tej pracy spad wynosi zawsze 3 mm z każdej strony. |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Nie stosuj przejść tonalnych do wartości mniejszej niż 5%. Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
Wszystkie teksty umieszczaj na osobnej warstwie (górnej).
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z w.w. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Tolerancja cięcia i bigowania wynosi ±2mm. Dlatego też należy unikać tworzenia na linii bigowania (grzbiecie) widocznej granicy pomiędzy projektem frontu a tyłu pracy.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi w przypadku wydruków składanych, czy po złożeniu obie strony mają poprawną orientację. Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" PDF, EPS, PRN
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku PDF.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Uwagi: | Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj, że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe lub osadzić czcionki w pliku (w plikach PDF).
Nie rasteryzuj tekstów!!!
Jeśli praca zawiera więcej niż jedną stronę, zapisz wszystkie strony w jednym pliku. Jeśli wybrany przez ciebie format nie pozwala na taki zapis, zapisz dwa odrębne pliki z nazwami awers i rewers. (np.: projekt_awers.tiff, projekt_rewers.tiff)
W przypadku przygotowywania osobnych plików do uszlachetniania należy w ich nazwie zawrzeć informację, której strony dotyczą (np.: maska_awers.pdf, maska_rewers.pdf)
Jeśli wysyłasz więcej niż jeden plik, spakuj pliki do formatu ZIP.
W przypadku zapisu TIFF, należy zapisać plik jako jedna warstwa, bez dodatkowych kanałów.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy. |
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|