|
Bloczki kolorowe |
|
|
Wymiary | Format użytku | Dostępne rozmiary użytków:
Notesy/bloczki kolorowe/czarno białe:
A4 210 x 297 mm,
A5 148 x 210 mm,
A6 105 x 148 mm,
kwadrat 85 mm, x 85mm
Notesy/bloczki z zadrukiem na boku:
Kartki:
95 x 144mm
kwadrat 95 mm x 95 mm
Bok:
95 x 50mm (dla notesu 500 kartek)
95 x 25mm (dla notesu 250 kartek)
| Format projektu | Projekt (użytek wraz ze spadem 2mm) musi mieć wymiary:
A4 214 x 301 mm,
A5 152 x 214 mm,
A6 109 x 152 mm,
Bloczek kwadratowy 89mm x 89mm.
Notesy/bloczki z zadrukiem na boku:
Kartki:
99 x 148mm
kwadrat 99 mm x 99 mm
Bok:
99 x 54mm (dla notesu 500 kartek)
99 x 29mm (dla notesu 250 kartek)
UWAGA! Nawet jeśli twoja praca nie posiada tła wyprowadzonego na spad, format projektu musi być zachowany. Dlatego format projektu należy ograniczyć prostokątem na najniższej warstwie, bez konturu (outline) i wypełnienia, lub (w przypadku pliku rastrowego) odpowiednio wykadrować projekt tak aby miał on odpowiednie wymiary. | Spad | Tło pracy oraz wszystkie obiekty przylegające do krawędzi użytku należy wyprowadzić na spad poza krawędź użytku. Przy tej pracy spad wynosi 2 mm z każdej strony. |
|
Grafika | Model kolorów | Plik do druku (pdf) musi być w modelu CMYK. Aby to uzyskać w programie Corel należy:
- W „Zarządzanie kolorami” (w zakładce „Narzędzia"):
- w starszych wersjach wybrać Ustawienia zoptymalizowane dla jakości poligraficznej, (sprawdzić czy jest ustawiony ogólny profil wydruków barwnych),
- w nowszych wersjach wybrać Europa - przygotowanie do druku,
(sprawdzić czy jest ustawiony profil ISO Coated v.2).
W obu przypadkach można użyć profilu Coated FOGRA39 dostępnego na stronie firmy Adobe (zalecane).
- w „Publikuj jako pdf” wybrać ustawienia „Ustawienia drukarskie". W „Ustawieniach drukarskich” w zakładce „Ustawienia drukarskie” należy wyłączyć wszystkie opcje oraz
- w starszych wersjach w „Zaawansowanych” sprawdzić czy zarządzanie kolorami jest CMYK i włączony jest profil ICC drukarki wyciągów barwnych,
- w nowszych wersjach w zakładce „Kolor” Wyprowadzaj kolory jako CMYK i nie osadzaj profilu koloru.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
Tam gdzie to możliwe zalecamy używać profilu ICC ISO Coated v.2_300, który ogranicza składowe do 300% zamiast ISO Coated v.2, w którym składowe mogą dochodzić do 330%. | Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 60%C 55%M 50%Y 100%K . | Szara apla | Należy budować szarą aplę z wykorzystaniem wszystkich składowych CMYK. Wartości: C:50% M:40% Y:40% K:22% | Przejścia tonalne | Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie moga znajdować się w odleglości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z ww. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku. Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację.
Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" PDF, EPS, PRN
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Do zleceń z tymi plikami doliczamy 3,5 zł za przygotowanie pliku PDF.
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Uwagi: | Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj, że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe lub osadzić czcionki w pliku (w plikach PDF).
Nie rasteryzuj tekstów!!!
Jeśli praca zawiera więcej niż jedną stronę, zapisz wszystkie strony w jednym pliku. Jeśli wybrany przez ciebie format nie pozwala na taki zapis, zapisz dwa odrębne pliki z nazwami awers i rewers. (np.: projekt_awers.tiff, projekt_rewers.tiff)
W przypadku przygotowywania osobnych plików do uszlachetniania należy w ich nazwie zawrzeć informację, której strony dotyczą (np.: maska_awers.pdf, maska_rewers.pdf)
Jeśli wysyłasz więcej niż jeden plik, spakuj pliki do formatu ZIP.
W przypadku zapisu TIFF, należy zapisać plik jako jedna warstwa, bez dodatkowych kanałów.
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy. |
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|