|
Etykiety |
|
|
Wymiary | Format użytku | Gotowa etykieta której rozmiary określa linia cięcia. | Format projektu | Projekt musi zawierać jeden użytek etykiety powiększony o wymagany spad oraz osobno linie cięcia. | Spad | Jest to obszar projektu „wychodzący” poza linię cięcia/bigowania. Spad powinien wynosić 2 mm z każdej strony. W przypadku kształtów nieprostokątnych nie należy wypełniać tłem całej powierzchni poza linią cięcia, a jedynie wspomniany 2mm spad. Pozostały obszar poza użytkiem należy pozostawić biały.
| Pojedyncza etykieta | - etykieta może mieć dowolny kształt
- obiekty istotne nie powinny znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od planowanej linii cięcia
- nie należy projektować ramek, obwódek itp. blisko linii cięcia (min. 5 mm). Z uwagi na tolerancję cięcia, użytki będą nieestetyczne.
| Projekt linii cięcia |
- linia cięcia nie powinna posiadać zaokrągleń o promieniu mniejszym niż:
- w przypadku nalepek 3D - 3 mm
- etykiet na podkładzie magnetycznym - 6 mm;
- linię cięcia pojedynczej etykiety należy stworzyć z jednej zamkniętej krzywej
- linie cięcia projektować jako włosowe w kolorze czarnym 100%;
- ze względu na czas cięcia przy projektowaniu należy :
- tam gdzie jest to możliwe stosować linie proste zamiast krzywych
- nie zwiększać liczby wierzchołków ponad to co jest potrzebne do wyznaczenia krzywej
- linie cięcia nie mogą pokrywać się
- projektując linię cięcia należy unikać sytuacji, by początek i koniec cięcia znajdował się na łuku - najlepiej by wypadał na środku linii prostej.
- w przypadku etykiet 3d, ze względu na własności fizyko-chemiczne żywicy preferowane są nalepki o regularnych kształtach - koła, elipsy, prostokąty, kwadraty czy inne wielokąty o regularnych kształtach z zaokrąglonymi narożnikami
- nieregularne kształty, ostre narożniki, wklęsłe kształty itp. podwyższają pracochłonność a tym samym podwyższają cenę nalepki/etykiety i wydłużają czas realizacji zamówienia. W takich przypadkach zastrzegamy sobie prawo podwyższenia ceny ii wydłużenia terminu realizacji!
- linie do nacinania należy po spasowaniu z projektem zapisać w osobnym pliku, bądź na osobnej stronie tego samego pliku
UWAGA! Linie cięcia powinny mieć minimalną liczbę wierzchołków potrzebną to utworzenia kształtu, nieuzasadnione zwiększanie liczby wierzchołków w krzywej powoduje spowolnienie pracy plotera.
W przypadku, gdy okaże się że złożoność krzywej powoduje zbyt wolną pracę plotera zlecenie będzie wstrzymywane z powodu źle przygotowanego pliku.
W przypadku etykiet o skomplikowanych kształtach i ostrych narożnikach produkt końcowy może się minimalnie różnić od wynikającego kształtu z siatki (delikatne zaokrąglenia), co jest wynikiem możliwości technicznych maszyny. |
|
Grafika | Model kolorów | Pracę należy przygotować w modelu CMYK (nie dotyczy prac z uzyciem dodatkowych kolorów), jeżeli występują w pracy obrazy rastrowe (tekstury, fotografie) należy je również zamienić na CMYKa.
Miesznie różnych przestrzeni barwnych lub modeli kolorów w jednym dokumencie (np. CMYK i RGB) doprowadzi do błędnego odwzorowania kolorów i nie podlega reklamacji.
Przy definiowaniu własnych kolorów CMYK suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 300% (przy kartonach jednostronnie powlekanych po stronie niepowlekanej nie może przekraczać 200%; szczególnie należy unikać umieszczania nasyconych apli w tych samych miejscach na awersie i rewersie użytku). W pracach gdzie ten parametr jest przekroczony reklamacje nie będą uznawane. (Czyli mn. nie można budować koloru czarnego z czterech 100% składowych.)
Dla wydruków uszlachetnianych poprzez laminowanie suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać 250%.
W przypadku nalepek 3D suma wartości tonalnych CMYK nie można przekroczyć 200% pokrycia!
| Czarna apla | Aby uzyskać pełną, ciemną czerń należy użyć koloru czarnego zbudowanego ze składowych 33%C 33%M 33%Y 100%K. | Szara apla | W przypadku gdy kolor tła ma być szary, należy zbudować je korzystając ze składowej „K", bez użycia pozostałych kolorów „CMY"
APLE/TINTY
Na dużych tintach i aplach mogą być widoczne niejednorodności barwy w postaci pasmowania lub wzoru płótna. W celu uniknięcia takich efektów zalecamy zastępowanie ich teksturami.
| Przejścia tonalne | Nie stosuj przejść tonalnych do wartości mniejszej niż 5%. Do przejścia tonalnego dodaj szum, aby uniknąć pasmowania. | Optymalna rozdzielczość | Optymalną rozdzielczością dla grafiki rastrowej i zdjęć jest 300dpi.
| Rozmieszczenie obiektów
| Istotne obiekty (zdjęcia, grafika, teksty) nie mogą znajdować się w odległości mniejszej niż 3 mm od krawędzi formatu użytku i linii składania (bigów, falców).
Obracając projekt o -90 stopni należy sprawdzić czy mapy bitowe obracają się poprawnie.
Wszystkie teksty umieszczaj na osobnej warstwie (górnej).
W przypadku zapisu jako CDR pracę należy zgrupować oraz zamienić czcionki na krzywe.
W pliku należy zdefiniować format strony zgodny z w.w. formatem projektu a projekt umieścić centralnie na stronie.
W przypadku zapisu jako EPS projektu bez tła (białego) należy go ograniczyć ramką o wymiarach zgodnych z w.w. formatem projektu.
Z uwagi na tolerancję cięcia mogą wystąpić pewne przesunięcia pracy względem krawędzi użytku.
Dlatego odradzamy umieszczania wokół projektu wszelkiego rodzaju ramek, których niecentryczność na użytku może być widoczna.
Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację. Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi w przypadku wydruków składanych, czy po złożeniu obie strony mają poprawną orientację. Użytki domyślnie odwracane są „Head to Head". |
|
Zapis do pliku | Formaty plików | Plik do druku: | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" CDR
Akceptowane: EPS, TIFF, JPEG, PDF
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa"
| Plik do nacinania: | Preferowane: PDF
Akceptowane: CDR, TIFF, JPG (niepolecane).
Uwaga! z programu InDesign przyjmujemy wyłącznie pliki postscriptowe lub prosimy o umieszczenie w uwagach zlecenia informacji: "Uwaga plik z InDesign. Proszę o wykonanie PSa" CDR
Akceptowane: EPS, PDF
| Aby dołączyć pliki do zlecenia należy je razem spakować do formatu ZIP. | Uwagi: | Jeśli w pracy występuje tekst pamiętaj że przed zapisaniem pracy należy zamienić go na krzywe, bądź też osadzić w pliku czcionki wykorzystane w pracy.
Przy zapisie do PDF-a należy ustawić wysoką rozdzielczość grafiki. PDF zapisz w wersji PDF/X, PDF/X-1a lub PDF 1.3 (Acrobat 4.0.)
Plik postscriptowy musi być wypuszczony jako „kompozyt".
W przypadku skomplikowanych projektów zawierających wiele warstw, nachodzące na siebie grafiki, cienie, przezroczystości itp. należy, na ile jest to możliwe, spłaszczyć do jednego obrazu tła, zachowując w postaci wektorowej jedynie teksty, loga, linie i inne istotne elementy projektu.
W szczególności problem dotyczy programu CorelDRAW X4, gdzie w skrajnym przypadku pomimo prawidłowo wyglądającego pliku PDF na wydruku mogą pojawić się błędy.
UWAGA! W pliku do druku nie zapisywać planowanych linii cięcia!
|
|
Informacje dodatkowe | | Należy zwrócić uwagę na możliwość wystąpienia różnic w kolorach w stosunku do wydruków z drukarek atramentowych oraz obrazu wyświetlanego na monitorze ze względu na różnice w technologii druku i prezentacji barw. |
|
|
|
|
|