Format użytku

Format użytku to ostateczny wymiar gotowego produktu po docięciu, który otrzyma Klient. Na wszystkich naszych szablonach format użytku jest oznaczony kolorem czerwonym.

Format projektu

Format projektu to rozmiar przygotowywanego pliku w milimetrach, który obejmuje wymiar użytku wraz ze spadami. Na wszystkich naszych szablonach format projektu jest oznaczony kolorem niebieskim.

Spad

Spad to margines bezpieczeństwa dodawany do projektu graficznego poza formatem użytku. Jego celem jest uniknięcie białych krawędzi po docięciu arkusza. Standardowy spad wynosi 2 mm z każdej strony projektu.

Bezpieczne marginesy

Bezpieczne marginesy to odległość kluczowych elementów projektu od linii cięcia, bigowania lub innych konstrukcyjnych elementów pracy. Gwarantują one, że istotne treści nie zostaną przypadkowo przycięte lub naruszone. Na wszystkich naszych szablonach obszary bezpiecznego położenia kluczowych elementów projektu (bezpieczne marginesy) oznaczone są kolorem zielonym.

Apla / Tinta

Apla to pełne, równomierne pokrycie danego obszaru wydruku jednym kolorem. W przypadku zastosowania apli o jasnych barwach, na którą będą nanoszone elementy o barwach ciemniejszych określa się ją mianem tinty.

Czarna apla

Aby uzyskać głęboką i nasyconą czerń w zależności od technologii druku, należy odpowiednio dobrać składowe koloru. Poniżej przedstawiamy zalecane wartości dla poszczególnych metod druku:

  • Druk cyfrowy: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk cyfrowy etykiet samoprzylepnych: 100%K
  • Druk offsetowy: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K
  • Druk UV na materiałach sztywnych i druk atramentowy z roli: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk na materiałach do podświetleń: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K

Głęboka czerń

100%K

Aby uniknąć najczęstszych błędów i problemów, warto przestrzegać poniższych zasad:

Czarna apla

Aby uzyskać głęboką i nasyconą czerń w zależności od technologii druku, należy odpowiednio dobrać składowe koloru. Poniżej przedstawiamy zalecane wartości dla poszczególnych metod druku:

  • Druk cyfrowy: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk cyfrowy etykiet samoprzylepnych: 100%K
  • Druk offsetowy: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K
  • Druk UV na materiałach sztywnych i druk atramentowy z roli: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk na materiałach do podświetleń: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K

Powtarzalność kolorów

Uwaga: Nie gwarantujemy powtarzalności kolorów w kolejnych nakładach. Różnice mogą wynikać z technologii druku oraz specyfiki materiałów.

Układ stron w pliku

Zadbaj o prawidłowy obrót stron - powinien być ustawiony head-to-head. Czytaj więcej

Lakierowanie na linii cięcia

Nie zaleca się lakierowania selektywnego na linii cięcia czy bigowania. Lakier może odchodzić płatami, co wpłynie na estetykę produktu.

Ramki i obramowania

Pamiętaj o tolerancji cięcia na poziomie ±1 mm. Ramki i cienkie obwódki przy krawędziach mogą być niesymetryczne i wyglądać nieestetycznie .

Kolory w projekcie

Tylko CMYK. Inne przestrzenie kolorystyczne Pantone/RGB zostaną automatycznie przekonwertowane i mogą nie spełniać oczekiwań.

Czcionki

Wszystkie fonty powinny być zamienione na krzywe lub osadzone w pliku PDF. Zalecana minimalna wielkość czcionki 6 pkt., w kontrze 8pkt (Skład w kontrze - umieszczanie białych lub jasnych znaków na ciemniejszym tle. Celem zastosowania składu w kontrze jest wyróżnienie tekstu).

Spłaszczanie projektu

Pliki powinny być spłaszczone do jednej warstwy i nie powinny zawierać półprzezroczystości. Plik spłaszczony to taki, w którym nie mamy wglądu do warstw oraz działań, jakie zostały wykonane w projekcie. Plik również może zostać częściowo spłaszczony, np. posiadać teksty zamienione na krzywe. Wtedy treści będą pozbawione możliwości edycji, ale będziemy mogli zmieniać nadal ich położenie. Pozostałe elementy projektu nadal będą w pełni edytowalne.

Bigowanie na papierze powlekanym o gramaturze powyżej 250 g - laminowanie

Nielaminowany papier o gramaturze 250-350 g/m² będzie pękać na liniach bigowania. Aby tego uniknąć, zalecamy laminowanie.

Projektowanie grafiki

Format użytku i format projektu

Rozmiar użytku może być dowolny w granicach określonych w kalkulatorach, zależnie od technologii druku i wybranego materiału. Informacje o ograniczeniach pojawią się w kalkulatorze.

Format projektu musi uwzględniać rozmiar użytku powiększony o spad. Standardowo wymagamy spadów wynoszących 2 mm z każdej strony.

Tło i wszystkie elementy grafiki przylegające do krawędzi muszą wychodzić na spad poza format użytku. Nawet jeśli tło nie obejmuje spadów, format projektu musi być zgodny ze specyfikacją.

Bezpieczne marginesy

Ważne elementy projektu powinny być oddalone o minimum 3 mm od linii cięcia, bigowania lub innych konstrukcyjnych elementów pracy.

Kolorystyka

Przestrzeń barwna - model kolorów

Prace należy przygotować w przestrzeni barwnej CMYK.

Maksymalna suma wartości tonalnych w jednym punkcie nie powinna przekraczać:

  • 300% dla standardowych wydruków.
  • 200% dla kartonów jednostronnie powlekanych (strona niepowlekana).
  • 250% dla wydruków laminowanych.

Uwaga! Unikaj umieszczania nasyconych apli na tych samych miejscach awersu i rewersu.

Profil ICC

Tam, gdzie to możliwe, zalecamy stosowanie profilu ICC ISO Coated v2_300. Profil ten ogranicza sumę składowych barw do 300%, co pozwala uniknąć problemów z nadmiarem farby i zapewnia lepszą jakość wydruku.

Nadrukowanie (Overprint)

Prosimy nie stosować overprintów, gdyż zastosowanie go na innym kolorze niż czarny, może spowodować błędy na wydruku.

Czarna apla

Aby uzyskać głęboką czerń:

  • Druk cyfrowy: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk etykiet samoprzylepnych: 100%K
  • Druk offsetowy: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K
  • Druk UV na materiałach sztywnych i druk atramentowy z roli: 33%C, 33%M, 33%Y, 100%K
  • Druk na materiałach do podświetleń: 60%C, 55%M, 50%Y, 100%K

Szara apla

Stosuj jedynie składową K (np. K=50%), aby uzyskać jednolity odcień i uniknąć zmian kolorystycznych.

Aple i tinty

Na dużych aplach mogą pojawić się niejednorodności. Zalecamy zastępowanie ich teksturami w celu poprawy estetyki.

Przejścia tonalne

Nie stosuj przejść poniżej 5%, aby uniknąć pasmowania. Dodanie szumu pomoże uzyskać płynniejsze gradienty.

Rozdzielczość plików rastrowych

Optymalna i zalecane rozdzielczość dla grafiki rastrowej i zdjęć:

  • 300 dpi dla grafiki oglądanej z bliska (akcydensy, wizytówki, ulotki, broszury itp.).
  • W druku wielkoformatowym:
    • 100-200 dpi (do 2 m²)
    • 50-100 dpi (2-5 m²)
    • 20-60 dpi (5-20 m²)

Nie zwiększaj sztucznie rozdzielczości poprzez resampling. Resampling to proces zmiany rozmiaru obrazu w grafice komputerowej, który polega na dostosowaniu liczby pikseli w obrazie do nowych wymiarów. Podczas tego procesu piksele są przeliczane, a nowe wartości pikseli są obliczane na podstawie istniejących danych. Resampling jest często wykorzystywany podczas zmiany rozmiaru lub rozdzielczości obrazu.

Teksty i czcionki

Zamiana czcionek na krzywe

Przekształć tekst w obiekty wektorowe, aby uniknąć problemów z brakiem czcionek.

  • Adobe Illustrator: Tekst → Zamień na krzywe (Create Outlines).
  • CorelDRAW: Prawy klik → Zamień na krzywe (Ctrl+Q).

Teksty akapitowe w czerni

Użyj czerni zbudowanej wyłącznie z K=100% (C=0, M=0, Y=0, K=100), aby uzyskać jednolity i ostry tekst.

Wielkość czcionek

Minimalna wielkość czcionek to 6 pkt. dla tekstu czarnego. W kontrze 8pkt. (biały /jasny tekst na czarnym tle).

Jednolita orientacja w pliku

Wszystkie strony w pliku powinny mieć tę samą orientację, aby uniknąć błędów w druku.

Domyślne odwracanie „Head to Head”

Użytki są standardowo odwracane względem siebie „Head to Head”. W przypadku niektórych projektów, takich jak pocztówki czy ulotki dwustronne, właściwa orientacja awersu względem rewersu może nie być oczywista. Aby mieć pewność co do prawidłowego odwrócenia, zawsze umieszczaj obie strony w pliku w tej samej orientacji.

Impozycja i obracanie stron

Podczas impozycji ( składanie, montaż elektroniczny - zaprojektowanie w programie DTP obrazu całego arkusza druku) użytki są obracane względem pionowej krawędzi:

Podczas impozycji użytki są obracane względem pionowej krawędzi:

  • Prace pionowe: obrót wzdłuż dłuższej krawędzi.
  • Prace poziome: obrót wzdłuż krótszej krawędzi.