Laminowanie to proces, który nie tylko chroni druk, ale również podnosi jego walory estetyczne. Może być stosowane na papierach i kartonach powlekanych o gramaturze powyżej 250 g/m².

Rodzaje laminatów i ich wpływ na kolory

  • Matowy (laminat mat): Nadaje wydrukom elegancki, subtelny wygląd, minimalizuje odblaski, a kolory stają bardziej stonowane.
  • Soft touch (laminat Soft touch): Tworzy aksamitną, jedwabistą powierzchnię, przyjemną w dotyku. Dodaje luksusowego charakteru bez zmiany oryginalnych kolorów.
  • Błyszczący (laminat błysk): Nadaje wydrukom intensywny połysk, podkreślając żywość i kontrast kolorów. Idealny do materiałów reklamowych, które mają przyciągać wzrok.

Uwagi: dobre praktyki w przygotowaniu pliku do laminowania

  • Ciemne aple: W przypadku projektów z dużą ilością ciemnych apli zaleca się laminowanie. Zapobiega to pękaniu włókien papieru na bigach i przy cięciu, co gwarantuje estetyczne krawędzie.
  • Obowiązkowe laminowanie: Dla niektórych produktów laminowanie jest wymagane. Szczegółowe informacje znajdziesz w sekcji „Jak przygotować” dla konkretnych produktów.

Obszary przeznaczone do lakierowania selektywnego, należy umieścić na dodatkowej stronie,  jako maskę  100%K  (czarny).

Przygotuj plik PDF, w którym: Strona 1: awers, Strona 2: rewers., Strona 3: lakier do awersu Strona 4 (opcjonalnie) : lakier do rewersu.

Nie używaj odcieni szarości - nawet jasne szarości zostaną automatycznie skonwertowane na czarny i pokryte lakierem .

Wymagania i uwagi dla elementów lakierowanych selektywnie UV oraz 3D

  • Minimalna grubość linii: 0,4 mm.
  • Minimalny odstęp między elementami: 0,5 mm.
  • Minimalna wielkość tekstu: 10 pkt.
  • Uwzględnij możliwość przesunięcia lakieru względem druku o 0,3 mm.
  • Lakier selektywny najlepiej wygląda na elementach o szerokości do 4 mm. Na większych powierzchniach (np. 5x5 mm) mogą wystąpić nierówności na powierzchni lakierowanych obszarów.
  • Przy zleceniach o wysokim nakładzie lub gdy powierzchnia lakierowana przekracza 15% powierzchni użytku, czas realizacji może wydłużyć się.


Lakier selektywny UV

Grubość lakieru: 10-15 mikronów.

Zalecenia:

Nie lakieruj "na spad" (obiekty lakierowanie nie mogą wychodzić na obszar spadu) ani na bigach - lakier może pękać, szczególnie przy większych elementach. Wyjątek stanowią drobne elementy, gdzie pęknięcia są mało widoczne.

Unikaj lakierowania w tych samych miejscach na awersie i rewersie, aby zapobiec odciskaniu się lakieru, sklejaniu użytków, problemom z cięciem.

Lakier selektywny wypukły 3D

25-35 mikronów (wyczuwalny pod palcem).

Tylko Lakierowanie jednostronne.

Lakierowanie możliwe tylko na jednej stronie (awers). 

Uwaga! Po uzgodnieniu z BOK można wykonać lakier 3D na rewersie użytku.

Zalecenia:

Nie lakieruj "na spad" (obiekty lakierowanie nie mogą wychodzić na obszar spadu) - może to powodować kruszenie się lakieru przy cięciu.

Pliki z maską na spad są realizowane na odpowiedzialność zleceniodawcy.

Unikaj lakierowania w miejscach bigowania.

 

Obszary przeznaczone do metalizacji Liquid Gold lub Liquid Silver, należy umieścić na dodatkowej stronie,  jako maskę  100%K  (czarny).

Przygotuj trzystronicowy plik PDF, w którym: Strona 1: awers, Strona 2: rewers., Strona 3: Liquid Metal do awersu.

Obszary przeznaczone do metalizacji nie mogą zawierać odcieni szarości - nawet jasne szarości zostaną automatycznie skonwertowane na czarny i pokryte metaliczną farbą.

Wymagania i uwagi dla elementów metalizowanych Liquid Gold/Silver

Minimalne wymiary elementów:

  • Dla pozytywu: elementy nie powinny być cieńsze niż 0,4 mm.
  • Dla negatywu: elementy nie powinny być cieńsze niż 0,6 mm.
  • Minimalna wielkość czcionki: 10 pkt.
  • Minimalny odstęp między elementami: 0,5 mm.

Dokładność pasowania:

  • Możliwe przesunięcie względem druku wynosi do 0,3 mm.

Ostrzeżenia

  • Nie zaleca się projektowania efektu Liquid Metal na spad ani na bigach, ponieważ folia metalizowana może pękać lub kruszyć się na krawędziach i zagięciach.
  • Niejednorodność krycia - na większych elementach lub aplach może pojawić się efekt nierównomiernego krycia.
  • Ze względu na możliwe przesunięcia (0,3 mm), nie usuwaj ani nie wybieraj grafiki tła w projekcie CMYK (pozostaw tło/grafikę/kolor pod maską)
  • Strona z projektem tła nie powinna zawierać powtórzonych elementów maski.

 

Rodzaje tłoczenia

  1. Tłoczenie wypukłe - elementy uwypuklone na awersie, rewers wklęsły.
  2. Tłoczenie wklęsłe - elementy wklęsłe na awersie, rewers gładki (nieprzetłoczony).

Ogólne zasady

Plik z elementami do Tłoczenia powinien znajdować się na oddzielnej stronie w pliku (ostatniej). Przygotuj dodatkową stronę , zawierającą obszary przeznaczone do tłoczenia, zaznaczone jednym kolorem K 100% (czarny).

Nazewnictwo plików: W przypadku przesyłania osobnych plików, upewnij się, że nazwy jasno określają ich przeznaczenie, 
np. awers / rewers / maska tłoczenia

Ogólne wymagania dla tłoczenia

  • Minimalna grubość elementu: 0,8 mm.
  • Minimalny odstęp między elementami (światło): 0,8 mm.
  • Minimalny rozmiar czcionki: 16 pkt.
  • Akceptowane formaty grafiki: wektorowa i rastrowa.

Tłoczenie wypukłe

Charakterystyka tłoczenia:

  • Tłoczenie wypukłe na awersie, rewers wklęsły.
  • Tłoczenie tylko na określonym obszarze (pole tłoczenia: 77x45 mm.
  • Brak możliwości tłoczenia na spad.
  • Przed rozpoczęciem projektowania należy pobrać szablon dla wizytówek tłoczonych (dostępne przy kalkulatorze, po wyborze opcji tłoczenia Szablon obszaru przetłaczania)

Tłoczenie wklęsłe

Charakterystyka tłoczenia:

  • Tłoczenie wklęsłe na awersie, rewers pozostaje gładki.
  • Maksymalny obszar tłoczenia: 100x200 mm.
  • Możliwość tłoczenia do krawędzi z tolerancją pasowania +/- 1 mm.

Uwagi dotyczące papieru i efektu tłoczenia wklęsłego

  • Najlepszy papier: WILD 450 g/m², spulchniany. Idealny do tłoczenia dużych liter i elementów graficznych.
  • Na innych papierach: Zaleca się tłoczyć mniejsze elementy (np. czcionki, drobne obiekty).
  • Tło: Tłoczenie lepiej prezentuje się na aplach, szczególnie ciemnych. Na białym tle efekt może być mało widoczny.
  • Dla dużych obiektów graficznych lepiej stosować linie zamiast pełnego wypełnienia.

Specjalne uwagi dla tłoczenia

  • Nie usuwaj tła z projektu CMYK, aby uniknąć problemów z pasowaniem.
  • Tłoczenie elementów niewydrukowanych daje ciekawy efekt i eliminuje kłopoty z pasowaniem druku i tłoczenia.